Ahad, 13 September 2009

Nasi Lemak Antarabangsa kini 36 tahun

Encik Abdul Halim Jamaludin, Pengarah Shaha Corporation Sdn Bhd





Salam sejahtera



Teringat pantun Melayu lama yang masih utuh dan sering menjadi tutur kata sehingga ke genarasi hari ini.

Nasi lemak buah bidara
Sayang selasih hamba lurutkan
Buang mak buang saudara
Kerana kasih hamba turutkan...
Walaupun moral of story pantun ini agak keras dan sebagai hamba yang mentaati Allah dan RasulNya, tidak sewajarnya bertindak demikian tetapi pencipta pantun ini sebenarnya ingin memberitahu betapa eratnya hubungan antara nasi lemak, buah bidara, selasih, mak, saudara dan kasih (kekasih?) sehingga sukar dipisahkan!
Pantun mengenai hidangan kegemaran orang Melayu sejak zaman berzaman, banyak sekali dicipta, dihasilkan. Makanan ini sudah menjadi menu wajib bukan sahaja kepada orang Melayu tetapi kepada semua bangsa di negara ini.
Jadi tidak hairanlah, hari ini makanan kegemaran ini diilhamkan secara komersil dan muncullah Nasi Lemak Antarabangsa (NLA) yang ditampilkan dengan konsep restoran cafe.
Pengasas Nasi Lemak Kampung Baru Puan Normi Tandoh (Mak Mi) pastinya bersyukur ke hadrat Illahi kerana nasi lemak yang diusahakannya ketika berusia belasan tahun, kini sudah 36 tahun. Bermakna menjelang 2013, genaplah 40 tahun ramuan Mak Mi terus dinikmati masyarakat dunia!
Dan hari ini outlet Nasi Lemak Antarabangsa semakin berkembang dan sebuah demi sebuah dibuka menjadi sembilan outlet. Dan Insyallah, beberapa bulan lagi, buat kali pertama outlet diluar Lembah Kelang, akan dibuka dan mampu memenuhi penggemar dan peminat nasi lemak.
Outlet pertama diluar Lembah Kelang yang dimaksudkan itu ialah di UB-98, Upper Floor, Dataran Pahlawan Melaka Megamall, Jalan Merdeka, 75000 Bandar Hilir Melaka.
Dengan pembukaan di Dataran Pahlawan Melaka, yang dapat menampung sehingga 700 pelanggan, menjadikan angka kesembilan keseluruhan outlet milik sepenuhnya Shaha Corporation Sdn Bhd, yang beribu pejabat di Industri Lembah Jaya, Ampang, Selangor.
Menurut Abdul Halim Jamaludin, Pengarah Shaha Corporation, tiga lagi outlet akan dibuka menjelang 2010 ialah di Sabah, Puchong dan di Jalan P Ramlee, Kuala Lumpur.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan